در شرایط کنونی انواع سامانه های دفاع هوایی مرگبار ساخته شده که نه تنها
از نظر تعداد بلکه توانایی بسیار کشنده میباشند و اگر هواپیماها بخواهند بر
سلطه خود بر آسمان ادامه دهند نیاز به ابزاری برای مقابله با این سیستم
های پدافندی دارند.
این کار باید برای جنگنده ها ، بمب افکن ها و هواپیماهای ترابری صورت
بگیرد. از این رو سیستم های جمینگ پا به میدان نبرد با سیستم های پدافندی
گذاشتند.
سامانه جنگ الکترونیک AN/ALE-55 که یک سامانه فریب رادار میباشد با همین
هدف ساخته شده که در واقع مکمل دیگر سامانه های فریب رادار مرسوم میباشد و
توسعه یافته نسل قبلی این سامانه ها میباشد این سامانه که توسط شرکت BAE
SYSTEMS ساخته شده از جدیدترین شیوه برای فریب سامانه های موشکی سام و
سیستم های آتشبار مجهز به رادار استفاده میکند. این در واقع آخرین پازل
دفاعی برای هواپیما در جنگ های آینده میباشد.
( دو روش مرسوم دفاعی استفاده از سیستم تله (CHAFF / FLARES ) و در نمونه
های جدیدتر RF بوده که در کنار آن پاد جمینگ هم مکمل سیستم بوده نوعی نوین
از پاد جمینگ در حال ظهور هست که یکی از این سیستم های نو ظهور سیستم جمینگ
با نام سوتر میباشد. اما نسل بعدی جمر بعد از RF سیستم فریب ANALE-55
Fiber-Optic Towed Decoy و مخصوص همه نوع هواپیما میباشد
(این سامانه مهمترین سیستم مقابله با تهدیدات زمینی و هوایی برای جنگنده
یورو فایترتایفون میباشد و از اولین هواپیما ها میباشد که مجهز به این
سیستم شده است)
این سیستم بر خلاف طعمه های سنتی با سیستم پردازنده جنگ الکترونیکی هواپیما
ارتباط منسجمی دارد و از سه قسمت تشکیل شده است قسمت اول واحد تحلیل و
پردازش راداری میباشد که وظیفه تولید سیگنال و شیوه مقابله با رادار دشمن
را بر عهده دارد، بخش دوم یک کابل بسیار محکم طویل حامل یک فیبر نوری جهت
ارتباط با قسمت سوم میباشد، قسمت سوم این سامانه یک دکوی کوچک میباشد که
مجهز به سیگنال ساز مستقل و یک واحد متراکم کننده موج میباشد و برای شکست
دادن تهدیدات راداری بصورت یک تله یدک از پشت جنگنده بیرون آمده و میتواند
سه لایه دفاعی برای مقابله با پدافند زمینی و جنگنده های دشمن ایجاد کند و
بصورتی میان جنگنده و سیستم رادار دشمن قرار میگیرد تا از جنگنده در زمان
تهدید دفاع کند.
مراحل دفاع شامل سه لایه میشود:
1- سرکوب دفاع هوایی: در این شیوه سیگنال رادار ردیابی و به قسمت جنگ
الکترونیک منتقل میشود سپس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته سیگنال جمینگ آن
به تله یدک FOTD در پشت جنگنده از طریق یک کابل فیبر نوری فرستاده میشود که
در آنجا سیگنال پردازش مجدد شده و با ایجاد موج متراکم باعث عدم ردیابی و
اخلال در رادار دشمن میشود تا هواپیما شناسایی نشود.
2- فریب رادار: اگر ردیابی توسط رادار آنجام شود و با وجود تکنیک سرکوب
هواپیما شناسایی شود لایه بعدی فعال میشود. در این مرحله سیگنال رادار
تجزیه و تحلیل شده و سیستم بهترین راه برای شکست قفل راداری را مورد
استفاده قرار میدهد. یعنی سیستم با تعدادی جنگنده مجازی باعث اشتباه رادار و
سیستم هدفگیری پدافند یا جنگنده دشمن میشود.اگر بیش از یک تهدید راداری
تشخیص داده شود سیستم میتواند همزمان با سیگنال متراکم چند گانه رادارها را
فریب دهد و هر کدام را جداگانه کنترل کند.
3- جذب موشک شلیک شده : در صورتی که دو روش بالا نتیجه ندهد و موشک
قفل و شلیک شود لایه سوم فعال میشود در این حالت تله FOTD میتواند رهگیری
هواپیما توسط رادار و موشک را شکسته و به سمت خود جذب کند. در واقع FOTD
آویزان شده از پشت هواپیما خود را به عنوان هواپیما به سیستم رادار و موشک
شلیک شده معرفی و رادار به اشتباه بر روی سیگنال تله FOTD متمرکز میشود و
هواپیما هدف قرار نخواهد گرفت. در واقع موشک، طعمه FOTD را بجای هواپیما
منهدم میکند.
مزایا
-- قابلیت اطمینان بالا و حداکثر حفاظت در برابر تهدیدات راداری پیشرفته
-- قدرت بالای موج و تراکم بالای موج ارسالی
-- سرعت فعال شدن بالا
-- تست شده در هر سرعتی و در هر ارتفاعی
-- مناسب برای هواپیماهای جنگنده ، بمب افکن و ترابری
-- اثبات عملکرد بر اساس آزمایشات دشوار
-- رابط با پیکربندیهای چندگانه
-- ارتقا برای تهدیدات جدید
-- مقرون به صرفه
-- در حال تولید
ویژگی های سیستم
-- کارکرد در سراسر یک محدوده فرکانسی گسترده برای شکست رادار های پیشرفته
-- قدرت تولید دو موج متفاوت بصورت همزمان
--قدرت کافی برای حفاظت از انواع جنگنده یا هواپیمای ترابری بزرگ.
-- کارآمدی بالا در انتشار وسیع پرتو بخاطر آنتن های بهینه سازی شده متراکم برای اطمینان از عملکرد FOTD در سطح قدرت مطلوب .
-- طراحی FOTD با باله های متغیر برای ثبات آیرودینامیکی.(باله های دم در
پاسخ به فشار هوا و سرعت باز و بسته میشوند و این امر تضمین میکند که پرواز
پایداری تحت ارتفاعات مختلف و تغییرات سرعت و در نتیجه در عملکرد بسیار
قابل اعتماد باشد و تنش بر روی خط فیبر نوری به حداقل برسد).
جهت جلوگیری از اخلال سیستم در امر مانور جنگنده این سیستم بطور خودکار
میتواند فاصله خود را با جنگنده کاهش یا افزایش دهد و خود را با سرعت و تنش
وارده همگام کند.
سیستم تله FOTD طوری طراحی شده تا در زمان نیاز بسرعت بانمونه دیگری تعویض شود.
امکان نصب چندین سیستم تله بصورت همزمان وجود دارد.
نیروی هوایی و دریایی ایالات متحده جهت ساخت یک سیستم اخلالگر برای جنگنده
اف-18 تحقیقات زیادی جهت ساخت نمونه ای از این سامانه با شرکت چندین کمپانی
بزرگ مانند لاکهید ، ریتوئن و بوئینگ آنجام داده بود که بعد از ساخت سیستم
AN/ALE-55 و کمبود بودجه پروژه کنار گذاشته شد و نیروی دریایی ایالات
متحده علاقمند نصب سیستم شرکت BAE بر روی اف-18 شد.
شرکت BAE در سال 2009 سفارشی به مبلغ 33.7 میلیون دلار دریافت کرد که
سفارش دهنده های این سامانه نیروی دریایی ایلات متحده و سپاه تفنگدادران
دریای ایلات متحده با مبلغ 27.5 میلیون دلار برای تحویل 70 سامانه EFCS و
251 دکوی این سامانه و نیروی هوایی استرالیا با مبلغ 6.2 میلیون بابت 12
سامانه EFCS و 72 دکوی بودند
این سامانه اکنون بر روی 18 جت جنگنده اف-18 استرالیا نصب گردیده است.
در سال 2002 نیروی هوایی ایالات متحده و شرکت BAE SYSTEMS طی یک دوره تست
در پایگاه هوایی ادواردز سیستم AN/ALE-55 Fiber Optic Towed Decoy را با
موفقیت بر روی بمب افکن B-1B آزمایش کردند که این سیستم بی وقفه به مدت 45
دقیقه مشغول کار بوده، در طول این آزمایش که طی چهار سناریوی مختلف آنجام
گرفته سیستم در زمان مانور بمب افکن تست گردید که بدون هیچ مشکلی به
کارکرد خود ادامه داده است. در همان سال بر روی اف-18 مدل سوپر هورنت نیز
آزمایش آنجام شد که نتایج کاملا موفق بوده و طی یک سری شبیه سازیهای آنجام
شده سیستم توانسته بخوبی از پس سناریوهای مختلف بر آید در تست مقاومت کابل
فیبر نوری در برابر تنش حرارتی در حالت روشن بودن پس سوز اف-18 کابل
توانست بدون مشکل کار کند و آسیبی به کابل رابط وارد نشد. بر طبق گزارشات
نیروی دریایی ایالات متحده جنگنده اف-18 سوپرهورنت پتانسیل ضربه زنی
بالایی دارد. در صورت سرمایه گذاری بر روی آن میتواند یک چالش بزرگ برای
دشمن در آینده باشد با توجه به کم پیدایی راداری که در این مدل بوجود آمده (
هر چند که پنهانکاری این جنگنده کمتر از جنگنده های اف-22 و اف-35 میباشد )
و همچنین توان جنگ الکترونیک بالایی که بدست آورده یکی از کشنده ترین
جنگنده های خط مقدم در آینده میباشد) .
هواپیماهای مجهز به این سامانه :
جنگنده یورو فایتر تایفون
اف-18 مدل سوپر هورنت E/F و هورنت C/D در این جنگنده سیستم مجتمع شده با
دیگر سامانه های اخلال به نام IDECM شناخته میشود. بهسازی مشترک BAE و
لاکهید مارتین : بخش هشدار راداری ساخت شرکت لاکهید میباشد.
سیستم IDECM در سوپر هورنت
اف-16 مدل Falcon/Viper
اف-15ایگل: نیروی هوایی در حال استفاده از این سامانه در جنگنده ایگل و
برطرف کردن نقطه ضعف این جنگنده در برابر سیستم های دفاع هوایی و جنگنده
های نوین میباشد.
بمب افکن B-1B
کاندیدهای استفاده از این سیستم :
این سیستم بزودی بر روی بمب افکن B-52 نصب خواهد شد.
هواپیمای C-17 و Ac130 و هواپیمای A10 نیز میتوانند از این سامانه استفاده کنند.
نیروی هوایی بودجه ای جهت نصب آن بر روی Ac130 در نظر گرفته است.
۹۱/۰۳/۰۴
۰
۰
مصطفی نداف