ایده تولد هواپیمای AN-38 در سال 1989 در هند ایجاد شد. در آنزمان دفتر طراحی آنتونوف در هند هواپیمای ترابری - مسافربری AN-28 را
به نمایش گذاشت. از طرف مقامات هندی سوال شد که چرا آنتونوف روی طراحی
هواپیمای محلی مسافربری با ظرفیت جابجایی مسافر 25 – 30 نفر را طراحی
نمیکند؟ آنتونوف بر اساس هواپیمای AN-28 هواپیمای AN-38 را
طراحی کرد. اولین مدل نمونه هواپیما در سال 1991 بدنیا آمد. نمیتوان این
هواپیما را کاملا اوکراینی محسوب کرد. تولید سریال این هواپیما به کارخانه
هواپیماسازی نووسیبیرسکی «چکالووا» واگذار شد. AN-38 نسبت به AN-28 حدو 5/2 متر طویلتر بوده و آسایش بیشتری برای کادر پرواز و مسافران تامین میکند. در زمان طراحی پیش بینی شده بود که موتور TVD-1500 کارخانه موتور سازی ریبینسکی روی هواپیما نصب شود ولی هنوز این موتور کاملا آماده نبود. ملخ قابل ریورس ،کم صدای AV-36 نیز برای بهره برداری در نظر گرفته شده بود. با
توجه به آماده نبودن موتور تصمیم گیری شد تا از موتور «الاید سیگنال» ساخت
آمریکا بهره برداری شود. این تصمیم گیری هواپیما را قادر میکرد تا در
بازار بین المللی قدرت رقابت بیشتری بیابد. اولین هواپیما با موتور آمریکایی توربوپراپ آمریکایی Garrett TPE-331-14GR-801E با قدرت 1500 اسب بخار ساخته شد. از ملخ کم صدای Hartzell برای
نصب روی هواپیما استفاده شد. در سال 1991 آنتونوف تصمیم گرفت تا این
هواپیما در کارخانه هواپیماسازی چکالووا تولید شود. در سال 1992 اولین
هواپیمای AN-38 تولید شد. در
23 ژوئن 1994 اولین پرواز انجام شد. این هواپیما قادر است تعداد 27 مسافر
یا 2500 کیلوگرم بار را جابجا کند. سرعت کروز 380 کیلومتر در ساعت. هواپیمای AN-38
بسیار ساده، اقتصادی، کم مصرف، در زمان پرواز در شرایط مختلف بسیار با
امنیت میباشد. این هواپیما با دارا بودن کیفیت صعود و فرود بسیار بالا و با
داشتن شاسی فشار پایین قادر است تا در فرودگاه های غیرآماده، مرتفع، باند
یخ زده و پوشیده از برف کار کند. AN-38
با داشتن قدرت مانور بالا قادر است تا در فرودگاه های بسیار کوچک و محدود
با شیب زیاد فرود بر زمین بنشینید. قدرتمند بودن موتور با ملخ برگشت پذیر و
بالهای موثر به هواپیما اجازه میدهد در شرایط مختلف جوی و فرودگاهی کار
کند. این هواپیما قادر است در دمای منهای 50 درجه و مثبت 45 درجه پرواز
کند. تست های آن در دمای منهای 43 درجه با ارتفاع فرودگاه 2600متری یاکوتیا
و دمای مثبت 42 درجه فرودگاه مرتفع ازبکستان با موفقیت انجام شد. با توجه
به همه این خصوصیات موتور هواپیما صدای کم ایجاد میکند و به همین دلیل
میتواند در فرودگاههای داخل شهر نیز مورد بهره برداری قرار گیرد. بالها دارای spoilers
خودکار بوده و به همین دلیل در زمانیکه یکی از موتورها از کار میافتد
هدایت هواپیما ساده بوده و از سرعت چرخش هواپیما و از دست دادن کنترل کم
میشود. هواپیما
قابلیت عایق صدا و دما بالایی داشته و با داشتن کنترل خودکار دما برای
مسافران آسایش خوبی فراهم کرده و میتواند در مکانهای با دمای زیاد نیز
آسایش را تامین کند. چیدن صندلی های هواپیما به صورت 2+1 میباشد. با جمع
کردن صندلی ها به بغل (در مدت 30 دقیقه) هواپیما قادر خواهد بود به
هواپیمای باربری و یا باربری مسافربری تبدیل شود. درب
پشت هواپیما و داشتن جرثقیل (با قدرت500 کیلوگرمی) هواپیما را قادر میکند
تا بارگیری و تخلیه را در مدت زمان بسیار کم انجام دهد. داشتن منبع تغذیه
داخلی هواپیما را قادر میکند تا بطور خودکار موتورها را روشن کرد. سیستم
های بکار رفته در هواپیما طوری است که تا مدت 15 سال میتوان تعمیر اساسی
روی هواپیما انجام نداد. شدت کار هواپیما میتواند به میزان 2000 ساعت در
سال میباشد. دفتر طراحی آنتونوف در 22 آوریل سال 1997 سرتیفیکیت تیپ بر اساس ماده 25 AP-25 برای هواپیمای AN-38-100 و AN-38-110 دریافت کرد. AN-38 عملا اولین هواپیما ساخت کشورهای مشترک المنافع بود که سرتیفیکیت AP-25 ( با سیستم آمریکایی FAR-25 تطابق
دارد) را دریافت کرده است. در مارس 2001 سرتیفیکیت الحاقی شماره یک دریافت
شد و با داشتن این تاییدیه مجوز پروازهای بین المللی هواپیما بصورت
مسافربری و باربری بدست آمد. هواپیمای AN-38 چند منظوره بوده و میتواند برای اهداف زیر مورد بهره برداری قرار گیرد:بیزنس کلاس با گنجایش 8 تا 10 صندلیمسافربری 27 مسافرباربری 2500 کیلوگرم بارباربری کانتینر (چهار کانتینر استاندارد LD-3)گشتی - شناسایی برای اهداف کشف آتش سوزی جنگلها، پیاده کردن چترباز، نیروی ویژه و یا آتش نشان هاگشتی شناسایی در مناطق خشکی و دریاییترابری – نظامی برای جابجایی بار و پیاده کردن چتربازآموزش چتربازیبهره برداری در زمان حوادث غیر مترقبهعکسبرداری هوایی اکتشافات جغرافیایی و جستجوی ماهیهواپیما آمبولانس با داشتن 6 تخت و 8 صندلیاولین بهره برداری تجاری توسط کمپانی هواپیمایی «واستوک» از شش ماهه دوم سال 1997 آغاز شد. در فوریه 2000 موتور TVD-20 سرتفیکیت خود را دریافت کرد. موتور TVD-20 بمراتب (یک هفتم) از موتور آمریکایی ارزانتر ولی عمر مفید موتور آمریکایی بیشتر از (تا اولین تعمیر اساسی 5/4 هزار ساعت) است. در سال 2001 قیمت هر فروند (در صورت سفارش 40 فروند) 5/4 میلیون دلار پیشنهاد شد. AN-38
با موتور ساخت روسیه سنگین تر و از قدرت کمتری (1375 در مقابل 1500 اسب
بخار) نسبت به موتور آمریکایی میباشد و به همین دلیل از برد کمتر برخوردار
بوده و برای پرواز احتیاج به 150 متر باند بیشتر دارد. این هواپیما تنها هواپیمایی در جهان میباشد که اجازه پرواز در دمای منهای 50 درجه را در اختیار دارد. AN-38 با داشتن سیستم هشدار برخورد در هوای TCAS-2000 قادر است در هر شرایط محیطی و زمانی (روز و شب) و همچنین اجازه پرواز های بین المللی در اختیار گیرد. AN-38 همچنین از سیستم СРППЗ-2000) EGPWS) که فاصله هواپیما از زمین را نشان میدهد برخوردار است.در
نمایشگاه هوایی ماکس – 2003 شرکت هواپیمایی «لایانگ - لایانگ» مالزی که دو
فروند از این هواپیماها را در ناوگان خود در اختیار دارد با ابراز رضایت اعلام
کرد که هواپیماها مدام در شرایط بد جوی (دمای مثبت 40 درجه، رعد و برق،
باران های شدید) بهره برداری شده است و تا این زمان هیچ پروازی به علت
مسائل فنی هواپیما متوقف نشده است. تا سال 2005 تعداد 11 فروند از این هواپیماها در کارخانه هواپیماسازی «نووسیبیرسک» تولید شد. این هواپیماها تاکنون از طرف شرکتهای هواپیمایی مالزی، ویتنام و مغولستان تحت استفاده قرار گرفته است. طول ....................................... 15 مترفاصله دو سر بال ....................... 22 مترارتفاع ..................................... 4 مترمساحت بال ............................. 39 متروزن خالی ................................ 5000 کیلوگرمحد اکثر وزن .............................. 8800 کیلوگرمسرعت کروز .............................. 380-405 کیلومتر در ساعتحداکثر برد با حداکثر وزن .............. 900 کیلومترحداکثر سقف پرواز ....................... 9000 متر، سقف پرواز کروز .......................... 4000 مترمیزان مصرف سوخت در ارتفاع 3000 متر 400کیلوگرم در ساعتمصرف سوخت اقتصادی 45 گرم برای هر مسافر در هر کیلومتر
۹۱/۰۲/۲۴
۰
۰
مصطفی نداف