در سال 1969 دفتر طراحی سوخو طراحی جنگنده دوربرد تک سرنشینه جدیدی را
آغاز کرد که آن را (( تی 10 )) نامید . مراحل طراحی و ساخت ، چنان به درازا
کشید که اولین فروند از ده فروند پیش نمونه اولیه تی – 10 در 20 مه 1977
برای نخستین بار پرواز کرد. چون مطالعات رایانه ای نشان داد که طرح جدید ،
در مقایسه با رقیب غربی اش ، یعنی اف-15 آمریکای ، ویژگی های ضعیف تری دارد
، میخائیل سیمونوف تصمیم به تکرار مراحل طراحی گرفت . با حفظ بعضی از
قسمتهای نمای عمومی طرح ، بقیه قسمتها مجددا طراحی شد ، و هفتمین فروند پیش
نمونه تی-10 با ساختار اصلاح شده ای در 20 آوریل 1981 پرواز کرد . ویژگی
این طرح اصلاح شده ، ناپایداری آئرودینامیکی هواپیما بود که با استفاده از
سیستم کنترل پرواز با سیم مهار می شد . پس از آزمایشهای پروازی ، هواپیمای
جدید را سوخو-27 نامیدند ، و از سال 1983 تولید آن را آغاز کردند . شباهت
ظاهری سوخو 27 با میگ 29 نشان می دهد که هر دو گروه طراح میگ و سوخو از یک
برنامه مطالعات مرکزی برای مقابله با جنگنده های نسل جدید آمریکایی بهره
برده اند . پیش آمدگی ریشه بالها و ورودیهای بزرگ و دوبعدی هوای موتورهای
سوخو 27 بسیار شبیه میگ 29 است ؛ ولی بلند تر بودن ارابه های فرود ، حمل
تسلیحات بیرونی بیشتری را برای طرح سوخو میسر می سازد. سوخو 27 با وجود جثه
نسبتا بزرگش به مدد سیستم کنترل پرواز با سیم ، عملکرد پروازی قوی و قدرت
مانور بسیار زیاد ( به ویژه در ارتفاع پایین ) دارد. ویکتور پوگاچف ،
سرخلبان آزمایشی کارخانه سوخو ، با استفاده از قدرت مانور بسیار زیاد سوخو
27 مانور جدیدی را با نام کبری ( عکسهای این مانور در قسمت قبلی موجود می
باشد ) ابداع کرده است . در این مانور پوگاچف با کاهش سرعت هواپیما ، زاویه
پیچ آن را به حدود 130 درجه می رساند ، و در شرایطی که سرعت پیش روی
هواپیما صفر می شود و کمی به عقب می لغزد با افزایش توان موتور ها آن را به
وضعیت عادی باز می گرداند( این مانور فقط در مدل تک سرنشینه قابل استفاده
می باشد ). مشخصات کلی : نام غربی ................................................................................. فلانکر کشور سازنده ......................................................................... اتحاد جماهیر شوروی شرکت ................................................................................... سوخو موتور
.....................................................................................
دو موتور توربو فن ساتورن / لیولکا ( ای . ال . 31 . اف ) طول هواپیما ........................................................................... 935/21 متر ارتفاع ...................................................................................... 935/5 متر وزن (عادی) ............................................................................ 22000 کیلوگرم وزن ( بیشترین )....................................................................... 30000 کیلوگرم کشور های دارنده .................................................................... جهوری اسلامی ایران / روسیه / چین / ویتنام/اکراین انواع مدل ................................................................................ 8 مدل Su-27 A \ Su-27 P \ Su-27 S \ Su-27 UB \ Su-27 LL-PS \ Su-27 K \ Su-27 KU \ Su-27 PU قیمت ...................................................................................... حداقل 40 میلیون دلار مسلسل .................................................................................. 30 mm DP GSh-301 انواع موشک های قابل استفاده ............................................... 4 AA R-27 (R-27R, R-27T, R-27TE) 6 AA R-73 AS
۹۱/۰۱/۱۳
۰
۰
مصطفی نداف