نحوه ی انعقاد قراردادقرارداد ساخت این هواپیما در پی مناقصة انجام شده بین 9 کشور به امضا رسید. در این مناقصه 6 شرکت از کشورهای مختلف آمادگی خود را برای این منظور اعلام کردند که این شرکتها عبارت بودند از: شرکت کاسای اسپانیا، شرکت ای تی آر ، شرکت آنتونف اکراین، شرکت کتیک چین و شرکت ایلیوشین روسیه.هواپیمای چینیها به دلیل طراحی بسیار قدیمی مورد قبول نبود و هواپیمای روسها نیز نمیتوانست نیازهای کشور را برآورده سازد. هواپیمای ای تی آر نیز به دلیل عدم توانایی پرواز در کلیة مناطق ایران و نیز غیرمنطقی بودن هزینهها از سوی ایران رد شد. هواپیمای کاسای اسپانیا نیز به دلیل مسائل تحریم، نتوانست به امضای نهایی برسد.در نهایت، قرارداد ساخت هواپیمای ایران140 در سال 1375 بین ایران و اکراین به امضا رسید و کار ساخت در سال 1376 شروع شد. به علت توقف اعتبارات در میان راه، پروژه با تأخیر 3.5 ساله مواجه گردید و اولین فروند این هواپیما بعد از 3.5 سال تولید گردید.ویژگیهای هواپیمای ایران 140:هواپیمای ایران 140 نسبت به هواپیماهای هم ردة خود دارای ویژگیهای قابل توجهی است:آلودگی صوتی پایین در درون کابینصدای مجاز درون کابین این کلاس از هواپیماها باید 85 دسیبل باشد که صدای داخل کابین در هواپیمای ایران140 از این اندازه پایینتر است. مجموع صدای هواپیما در بیرون آن باید 281 دسیبل باشد که در هواپیمای ایران140 جمعاً 253 دسیبل است. لازم به ذکر است که میزان آلودگی صوتی این هواپیما از تمامی انواع مشابه آن مانند F-27 و یا دورنیر کمتر است و میتوان گفت این هواپیما از ساکترین توربوپراپهای دنیا است.مصرف سوخت پایینمصرف سوخت این هواپیما برای هر کیلومتر 1.3 کیلوگرم است که از تمام انواع هواپیماهای رقیب کمتر است.استفاده از تجهیزات ناوبری روز دنیاایران 140 از تجهیزاتی استفاده کرده که تا 50 سال آینده بتواند در صحنه باقی بماند. در دو سال گذشته تمامی مقررات جدید در هواپیمای ایران140 اعمال شده است. از آنجمله میتوان به نصب سامانههای هوشمند هشدار آتش در کابین مسافر و سامانههای هوشمند اخطار وقوع یخزدگی در ارتفاعات اشاره کرد. همچنین میزان تحمل صندلی ازجی 9 به جی16 افزایش یافته است. همچنین سامانة هشداردهنده برای جلوگیری از نزدیک شدن هواپیما به زمین و تجهیزات جلوگیری از تصادف هوایی نیز بر روی این هواپیما نصب گردیده است .هواپیمای ایران140 تنها هواپیمای توربوپراپ است که در تمام نقاط ایران و در تمامی ساعات میتواند پرواز کند.طراحی داخلی و طراحی صندلیها و تهویة بر اساس مدل غربیبر اساس گفتة مسؤولین شرکت هواپیماسازی ایران (هسا)، طراحی داخلی کابین این هواپیما و طراحی صندلیهای آن، تماماً بر اساس مدل غربی است که راحتی و نظر مسافران ایرانی در این زمینه تأمین میگردد. همچنین سیستم تهویة این هواپیما نیز توسط یک شرکت فرانسوی طراحی شده تا تهویة این هواپیما نیز به بهترین شکل فراهم گردد.سازمان هواپیمایی کشوری ناظر بر تولید ایران140تمام مدارک این هواپیما در اختیار سازمان هواپیمایی کشور قرار داده شده است و بازرسان این سازمان نیز به کشور اکراین رفته و تمام مراحل را چک کردهاند و تمام تستها را تا آزمایش نهایی پیگیری نمودهاند. در حال حاضر سازمان هواپیمایی کشوری در حال ارزیابی نهایی این هواپیما است تا صحت و تطبیق آن با گواهینامهها را ارزیابی کند و هسا نیز در حال آزمایش این هواپیما در کلیة نقاط کشور میباشد. گفته میشود هواپیمای ایران140 گواهینامة نوع را از طرف سازمان هواپیمایی کشوری دریافت کرده است که به زودی به صورت رسمی اعلام خواهد شد. هواپیمای ایران 140با توجه به شرایط اقلیمی وجغرافیایی ایران سازگار می باشد و از احاظ مصرف سوخت ،اقتصادی ومقرون به صرفه است البته در مقایسه با هواپیماهای همکلاس خودش مانند«ای تی آر»هواپیمای مذکور محصول دو کشور ایران و اوکراین بوده و در سال 1993 طراحی و در سال 1995 اولین هواپیما ساخته شد وآزمایشات پروازی خود را با موفقیت به پایان رساند.تاکنون هواپیمای ایران 140 ساخت داخل ،پروازهایی را به مقصد سنندج ، شیراز ،شهر کرد ،خرم آباد،مشهد ،آبادان ،همدان ، زاهدان ،کیش وتهران (ماموریتهایی برای کمک رسانی به مردم زلزله زده ی استان زنجان ، بم)انجام داده وتست های مربوطه را با موفقیت به پایان رسانیده استاین هواپیما دارای سیستم های ناوبری جدید از قبیل هدایت ماهواره ای جی پی اس «گلوبال سیستم پوزیتیشنینگ»(سیستم موقعیت یابی جهانی) و سیستم جلوگیری از سانحه ی «تی سی ای اس» و رادار ونشان دهنده ی دیجیتالی مجهز می باشدیکی از مزیت های اصلی این و مهم هواپیمای مذکور یک موتور کمکی«ای پی یو»به دلیل تامین برق هواپیما وسیستم تهویه مطبوع و هوای مورد نیاز جهت استارت موتور می باشد و از مخزن سوخت خود هواپیما تغذیه می شود ودر انتهای هواپیما نصب شده است؛به همین دلیل کمترین نیاز را به تجهیزات مجموعه ی فرودگاهی دارددر این قسمت به خلاصه ای از مشخصات هواپیمای ایران 140 اشاره می کنیم.1-دارای دو موتور ملخ دار «بی ام ای-117-تی وی 3-توربو پراپ انجین»2-گنجایش مسافر وبار(این هواپیما دارای حالت مسافری و باری می باشد)الف-52نفر-1450کیلوگرمب-36نفر-1650 کیلوگرم + 1840کیلوگرم(در قسمت بار هواپیما)ج-28نفر-2650کیلوگرم+1840 کیلوگرمد-20نفر-3650کیلوگرم+1840 کیلوگرم مختصات هواپیما WEIGHTS tonMass Take-off 19.15Max Landing Mass 19.1Max Zero Fuel Mass 17.8Max Payload 6Max Fuel Load 4.37PERFORMANCE T.O.& Landing Field Legth m 1350Max Cruise Speed kmph(knot) 315Max Range with full Pax 2100
منبع:سایت هوافضای پارسی
۹۰/۱۱/۱۰
۰
۰
مصطفی نداف