نیروهای روسی یک فروند جت Su-34 خودی که ۳۶ میلیون دلار قیمت دارد را در شرق اوکراین ساقط کردند. این اتفاق در هشتمین سالگرد ساقط کردن هواپیمای مسافربری MH-17 رخ داد که شواهد و قرائن نشان می دهد توسط نیروهای جدایی طلب شرق اوکراین که تحت حمایت روسیه هستند صورت گرفته است. جت جنگنده سوخوی Su-34 یک جنگنده-بمب افکن میان برد است که ظاهراً روز یکشنبه در نزدیکی آلچکوسک در نزدیکی لوهانسک که تحت کنترل جدایی طلبان مورد حمایت روسیه قرار دارد ساقط شده است. ویدیوهایی متعددی از بقایای این جنگنده روسی ساقط شده در شبکه های اجتماعی منتشر شده و در ابتدا ادعا شده بود این هواپیما متعلق به اوکراین است.

 

ساقط شدن جنگنده Su-34 خودی توسط سیستم دفاعی روسیه

 

یووگنی پودابنی از خبرنگاران جنگی روسیه در یکی از این ویدیوها در حالی که سقوط یک هواپیمای شعله ور شده در طول شب را نشان می دهد، با خوشحالی از ساقط شدن هواپیمای جنگی اوکراینی می گوید. او می گوید که سیستم های دفاع هوایی جمهوری خلق لوهانسک یک هدف بر فراز شهر آلچکوسک نابود کرده اند. این ویدیوها بعداً توسط منابع حامی کرملین حذف شد، پس از آنکه مشخص شد این جت جنگنده در واقع هواپیمای خودی بوده است. در ادامه کاربران شبکه های اجتماعی ویدیوها و تصاویر مربوط به این ماجرا را دوباره منتشر کرده و با توجه به بقایای هواپیما به نظر می رسد که این جنگنده متعلق به نیروی هوایی روسیه بوده است. اوکراین نیز مدعی شده که هیچگاه نیروی هوایی این کشور جت جنگنده-بمب افکن Su-34 در اختیار نداشته است، جت دو سرنشینه ای که برای هدف قرار دادن اهداف زمینی طراحی شده و تنها در اختیار روسیه است.

ساقط شدن جنگنده Su-34 خودی توسط سیستم دفاعی روسیه

پس از آن بود که رسانه های محلی اعتراف کردند این جنگنده روسی در اثر آتش نیروهای خودی ساقط شده است. یک کاربر تلگرام روسی با انتشار تصاویری از این هواپیمای روسی نوشته است: «متاسفانه این جت مال ماست، گاهی اوقات چنین اتفاقاتی می افتد. من این اطلاعات را از یکی از دوستانم شنیدم، خیلی اعصابم خرد شد اما تایید شده است». روسیه بیش از ۴,۰۰۰ فروند هواپیمای جنگی در اختیار دارد اما به دلیل عملیات های لجستیکی ناموفق و نداشتن تمرینات کافی و واقع گرایانه، حتی مدرن سازی های اخیر نیز نتوانسته نیروی هوایی این کشور را تقویت کند به طوری که این کشور بعد از ۵ ماه هنوز نتوانسته برتری هوایی خاصی در اوکراین داشته باشد.