اسلحه تک تیرانداز کالیبر بزرگ AW-50 توسط کارشناسان صنایع اسلحه سازی Accuracy International طراحی و ساختش در سال 2002 میلادی تمام گردیده است.

 

در اسلحه تکتیرانداز AW-50 شلیک گلوله ها مثل دیگر سلاح های تک تیرانداز به صورت تکتیر می باشد فرم و طراحی قنداق این سلاح شباهت زیادی به اسلحه تک تیرانداز قبلی مدل AS-50 کارخانه "اکیورسی اینترنشنال" دارد و بخشی از این تغییرات بسیار مشخص و برخی دیگر جزئی بوده و در نهایت به بالا رفتن کاربری این سلاح نسبت  به مدل AS-50 منجر گردیده است.
سفارش اصلی این سلاح توسط وزارت دفاع کشور استرالیا صورت گرفته است و یکی از مشخصه های مهم این سلاح استفاده از فشنگ معروف (12,7х99) کالیبر 50 برونینگ می باشد و این سلاح مثل خیلی از اسلحه های تکتیرانداز با فشار مستقیم گاز باروت مسلح میشود.

 

کارشناسان کارخانه اسلحه سازی "اکیورسی اینترنشنال" در ساخت این سلاح تمامی تلاش خود را در بالا بردن دقت در شلیک گلوله این سلاح به سوی اهداف و کم کردن وزن و طراحی ارگونومیک اسلحه بکار برده اند،آنان لوله اسلحه را از فولاد مرغوب ضد زنگ انتخاب و با آهنگری سرد ساخته و پرداخته اند و برای تحمل فشار بسیار زیاد و جلوگیری از ترکیدن لوله تحت تاثیر شلیک گلوله های پر قدرت کالیبر 50 برونینگ قطر جان لوله اسلحه را ضخیم تر و قوی تر کرده اند و در طول لوله این سلاح برشهای بصورت فرورفتگی بر روی لوله با دستگاه تراشکاری انجام داده اند که در خنک شدن بهتر و کم کردن وزن سلاح بسیار موثر گردیده است، در محل اتصال قنداق به بدنه سوراخی تعبیه شده است که بخشی از دست نیروی تک ‌تیرانداز در آن قرار می‌گیرد و این مسئله باعث افزایش کنترل نیروی تک تیرانداز بر روی سلاح و در نتیجه افزایش دقت گلوله های شلیک شده به سوی اهداف میگردد.
ضامن اسلحه درست در بالای ماشه و سیستم چکاننده اسلحه قرار گرفته است که نیروی تک تیرانداز به راحتی و با انگشت دست راست و بدون برداشتن انگشت سبابه از روی ماشه اسلحه می تواند اسلحه را از حالت ضامن خارج کند در قسمت بالای بدنه این اسلحه ریل استانداردی مونتاژ و ساخته شده است که انواع دوربین های اپتیکی و مادون قرمز در روی آن قابل نصب می باشند.

 

دوپایه این سلاح نسبت به اسلحه تک تیرانداز AS-50 تغییر پیدا کرده است قنداق این اسلحه به پد نرمی مجهز گردیده و لوله اسلحه مجهز به یک ترمز دهانه موثر گردیده است که تا مقدار زیادی پس زنی سلاح و ضربه عقب نشینی راکم کرده است و قرار دادن تک پایه کوچکی در زیر قسمت عقب قنداق باعث گردیده است که در هنگام شلیک گلوله های قوی کالیبر 50 اسلحه پایداری بیشتری از خود نشان دهد.

برای راحتی حرکت و جابجائی نیروی تک تیرانداز در میادین جنگ کارخانه سازنده قنداق اسلحه را به شکلی  طراحی و ساخته است که در صورت نیاز به بغل جمع و بسته می شود این طراحی باعث می شود طول اسلحه به قدر قابل ملاحظه ای کوتاه گردد و حملش آسان شود.        

سفارش دهنده اصلی این سلاح کشورهای استرالیا و انگلیس برای نیروهای تکتیرانداز خود می باشند کشورهای دیگری هم مانند  آلمان ،ایرلند ،مالت ، پرتغال ،افریقای جنوبی ، کره جنوبی و تایلند هم از سفارش دهنده ها و خریداران این سلاح می باشند. 

 

مشخصات اسلحه تک تیرانداز کالیبر50 (12.7 میلیمتری) AW-50 کشور انگلیس به شرح زیر می باشد:
- فشنگ (م م): 50 BMG
- کالیبر(م م):12.7
- طول (م م): 1350
- طول با قنداق جمع شده به بغل(م م): 1105
- طول لوله (م م): 690
- سرعت گلوله(متر/ثانیه): 925
- ظرفیت فشنگ در خشاب(عدد): 5
- برد موثر با دوربین اپتیکی(متر): 1800
- وزن بدون سیستم نشانه روی اپتیکی و مهمات(کیلوگرم): 13,5
- وزن با سیستم نشانه روی اپتیکی و مهمات(کیلوگرم): 15

 

مترجم : دکتر حمید فرامرزپور