پیکر بندی:هواپیمای جدید ایرباس در دو مدل ارائه خواهد شد، مدل A380-800 که توانایی حمل 555 مسافر در 3 کلاس مختلف را داراست و توانایی پیمودن مسافت 8000 مایل را دارد و مدل A380-800F که مدل باری است و توانایی حمل 150 تن بار در مسافت 5600 مایل را داراست. قدرت این هواپیما بوسیله موتور Rolls Royce Trent 900 یا Alliance GP7200 تأمین می شود. شرکت Airbus در نظر دارد سیاست و مشخصات ساخت را تا حد امکان در مدلهای مختلف حفظ نماید و این سیاست باعث کاهش هزینه های آموزشی و افزایش ایمنی پرواز می شود.مدل مسافر بری این هواپیما شامل پیکر بندی و ساختار دو طبقه است. تاریخچه:یکسال پیش از آغاز طراحی و ساخت مدل A380، دو شرکت Airbus و Boeing تلاش فراوانی باری حضور در بازار عرضه هواپیمای مسافربری بزرگتری نسبت به مدلهای قبلی انجام دادند، ولی واقعیت این بود که در عرضه ساخت هواپیمای جدید با گنجایش 800-600 نفر مسافر و فقط یکی از این دو می توانند فعالیت داشته باشند.با مشاهده مشکلات مالی پیش آمده برای دو شرکت Lockheed و Douglas و اجبار این دو شرکت برای خروج از صنعت حمل و نقل هوایی ، شرکتهای Airbus و Boeing کاملاً آگاه بودند که تصمیم برای ساخت هواپیمایی با گنجایش 600 مسافر را نباید دست کم گرفت.هر دو شرکت به هزینه های ساخت و طراحی یک هواپیمای کاملاً مدرن و متفاوت با خصوصیات A380 واقف بودند و در عین حال می دانستند که عدم تلاش در این زمینه به معین واگذار کردن بازار به رقیب می باشد.اولین نتیجه گیری عاید شرکت Boeing شد ، مدل 747 این کارخانه با وجود اینکه در سال 1960 طراحی شده همچنین با تحولات روز پیش رفته بود و از بزرگترین مدل شرکت Airbus یعنی A340 نیز بزرگتر بود. برای بسیاری از شرکتهای هواپیمایی ، اندازه و گنجایش مدل 747 ، خرید این مدل را به "بایدی" بدون تردید تبدیل کرده بود تا در مسیرهای بسایر پر مسافر مورد استفاده قرار بگیرند.بعد از سالها مطالعه برای طراحی و ساخت ، شرکت Airbus در سال 1999 تصمیم به شروع پروژه A380 با سرمایه گذاری معادل 7/10 میلیارد دلار گرفت. به دلیل کوچک بودن بالهای مدل A340 برای حمل 600 مسافر ، Airbus نیاز به طراحی و ساخت مدلی کاملاً متفاوت داشت. برای این منظور Airbus طراحی و ساخت بال برای هواپیمایی با توانایی حمل وزنی معادل 750 تن را آغاز کرد ،نکته مثبت در طراحی چنین هواپیمایی این است که Airbus در آینده می تواند از ساختار این هواپیما برای ساخت مدل جدیدی با ظرفیت 700 تا 800 مسافر استفاده کند یعنی ظرفتی معادل دو برابر ظرفیت Boeing 747-40.عکس العمل شرکت Boeing برای حفظ بازار رقابتی ، ارائه مدل 767 با سرعت معادل سرعت صوت بود که به جای ظرفیت در سرعت با Airbus رقابت می کرد ولی عدم تقاضای بازار سبب لغو این پروژه شد و شرکت Boeing جایگزینی مدل 767 را بوسیله مدلی جدیدتر اعلام کرد ولی این مدل با ظرفیت بالای 400 نفر همچنین ناشناخته است.تا کنون مدل A380 بوسیله 9 شرکت هواپیمایی سفارش داده شده است. قراردادهای ساخت A380 در حال حاضر شامل 103  فروند است که 17 فروند آن باربری است و پیش بینی می شود تعداد این سفارشات به 250 تا 300 فروند برسد. هواپیمایی امارات به تنهایی 42 فروند A380 سفارش داده است.در مدل جدید فضایی برای استراحت ، پذیرایی ، فروشگاه و ... در نظر گرفته شده است ولی معمولاً به دلیل بالا بودن هزینه های پرواز احتمال نصب صندلی اضافی و فروش بلیط برای این فضاها نیز وجود داردو تحول اساسی که مدل A380 در صنعت هواپیمایی برای مسافران ایجاد خواهد کرد شاید در عرصه امکانات تسهیل پرواز نباشد ولی در هزینه های پرواز تحول ایجاد خواهد کرد.ارابه های فرود هوایپیمای ایرباس A-380:ارابه های فرود 22 چرخه شرکت گودریچ شامل دو پایه زیر بال هر یک با چهار چرخ، دو پایه مرکزی زیر بدنه هر بک با 6 چرخ و دو چرخ دماغه هواپیما می باشد. این هواپیما می تواند دور 180 درجه ای را در فاصله ای به میزان 56.5 متر انجام دهد، که 3.5 متر از 60 متر استاندارد ابعاد فرودگاه کمتر است. آخرین سرعت عملیاتی هواپیمای ایرباس A-380 حدود 1062 کیلومتر بر ساعت و برد آن هشت هزار ناتیکال مایل یا پانزده هزار کیلومتر با بیشترین تعداد مسافر است. زمان بارگیری کامل در فرودگاه یا پایانه هوایی مرکزی، پیاده کردن مسافر ها، تمیز کردن محیط داخلی هواپیما، سرویس های دیگر و سوار کردن مسافران برای پرواز بعدی حداقل 90 دقیقه به طول می انجامد. مشخصات فنی :اولین پرواز: سال 2008/2009اولین سفارش دهنده: تحویل در سال 2009 به Cargoluxقیمت پیش بینی شده: 285 تا 300 میلیون دلار مشخصات موتور: تعداد موتور: 4 عددشرکت سازنده ی موتور: General Electricمدل موتور: GEnx-2B67پیشرانه موتور: 66.500 پوند (معادل 1.183.000 نیوتون)حداکثر سرعت (در ارتفاع 35.000 فوت): 910 کیلومتر/ساعتحداکثر سرعت (در ارتفاع 30.000 فوت): 970 کیلومتر/ساعت ظرفیت:حداکثر ظرفیت مسافر: 450 نفرحداکثر ظرفیت سوخت: 227.600 لیترحداکثر وزن برای تیک آف(بلند شدن): 435.449 کیلوگرمحداکثر بار قابل حمل: 110.677 کیلوگرمحداکثر حجم بار قابل حمل: 854.3 متر مکعبحداکثر مسافت: 14.186 کیلومترحداکثر ظرفیت کاکپیت (کابین خلبان): دونفر ( کاپیتان و کمک خلبان) وزن:وزن خالی: 227.000 کیلوگرمحداکثر وزن برای بلند شدن (تیک آف): ( مسافربری) 560.000 کیلوگرم                                                         (بــاری)       590.000 کیلوگرمظرفیت سوخت: 260.900 کیلوگرمحداکثر بار قابل حمل: ( مسافربری) 84.000 کیلوگرم                                (بــاری)      150.000 کیلوگرم طول و ارتفاع:فاصله ی ابتدای دو بال: 68.5 مترارتفاع دم: 19.4 مترطول هواپیما:70.6 متر انواع ایرباس A380:A380-700: که با نام A3XX-50 یا A3XX-50R معرفی شده است. در این مدل برد پرواز (حداکثر مسافتی که می تواند پرواز کند) افزایش یافته ولی ظرفیت تعداد مسافرین به 481 نفر کاهش یافته است.A380-800: که با نام A3XX-100 شناخته شده (که دربالا به طور کامل معرفی شد) .A380-800C7: این مدلی از A380-800 می باشد که با افزایش 7 کفه ی بارگیری برای باربری بهتر بهینه سازی شده.A380-800C11: مدل پیشرفته ی A380-800C7 که با 11 کفه ی بارگیری آماده شده است.A380-800F: این هواپیما با نام A3XX-100F که با 25 کفه ی بارگیری در طبقه ی بالا و 33 کفه ی بارگیری در طبقه ی اصلی و 13 کفه در طبقه ی پایین مناسب برای بارگیری است. در واقع این نوع تجاری (باری) این هواپیما می باشد.A380-800R: در این مدل با افزایش برد پروازی برای 555 مسافر تهیه شده است.A380-800S: در این مدل برد پروازی کاهش یافته است.A380-900: این مدل با نام A3XX-200 شناخته شده است. در این مدل با افزایش پهنای بدنه و دماغه ی کشیده تر برای 656 مسافر آماده شده است.A380-900S: در این مدل برد پروازی A380-900S کاهش یافته است.   و اما تصاویر : تصاویر دیدنی از درون و بیرون ایرباس A380 مسافران اولین پرواز A380 این هواپیمای غول‌پیکر که گنجایش 850 مسافر دارد؛ بلیت‌های خود را از طریق یک حراجی آنلاین در سراسر دنیا تهیه کرده بودند. ببینید عکس‌های فرانس پرس را از درون و بیرون این غول‌پیکرترین پرنده جهان: